Nauka na Prawo Jazdy 2017. Co czekać będzie kandydatów na kierowców i młodych kierowców w roku 2017 ?

Wszystkie te zaproponowane zmiany maja wejść dopiero po wejsciu w życie CEPiKU czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Natomiast start tego systemu jest planowany na 4.06.2018 roku. Tak wiec wszystkie planowane zmiany sa do tego czasu zawieszone.

Jak one będą wyglądać?

1. Obowiązkowy teoretyczny kurs doszkaląjący

Nowo upieczeni kierowcy, którzy uzyskają uprawnienia po 1 stycznia 2017 roku będą musieli między 4 a 8 miesiącem – począwszy od dnia, w którym zostanie wydany dokument – zgłosić się na dwugodzinny teoretyczny kurs doszkalający, prowadzony przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Kurs obejmował będzie czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, problematykę wypadków drogowych oraz psychologicznymi aspektami związanymi z prowadzeniem samochodu.

2. Obowiązkowe szkolenie praktyczne.

Także między 4 a 8  miesiącem okresu próbnego, konieczne będzie też zaliczenie godzinnego szkolenia praktycznego, prowadzonego w formie ćwiczeń m.in. jazdę na zakręcie na śliskiej nawierzchni, efektywne hamowanie z sy-stemem ABS, wychodzenie z nieplanowanego poślizgu. Zajęcia będą odbywać się w tzw. ODTJ-ach, czyli Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy. Instruktorzy mają m.in. jak zachować się w sytuacji, gdy auto wpadnie w niekontrolowany poślizg. Zaświadczenie o zaliczeniu szkoleń trzeba będzie przedstawić staroście.

Koszty kursu (zarówno praktycznego, jak i teoretycznego) pokrywać będą sami kierowcy – zgodnie z projektem cena szkoleń nie może być wyższa niż 300 zł (100 zł teoria i 200 zł praktyka).

3. Dodatkowe limity prędkości dla młodych kierowców.

Nowe przepisy, w okresie pierwszych 8 miesięcy od dnia odebrania prawa jazdy, przewidują wprowadzenie oddzielnych limitów prędkości dla młodych kierowców. Początkujący kierowcy w obszarze zabudowanym nie będą mogli przekraczać prędkości 50 km/godz., 80 km/godz. poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/godz. na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, nawet jeśli znaki drogowe będą pozwalać na danym odcinku na szybszą jazdę.

4. Zakaz podejmowania pracy jako kierowca przez 8 miesięcy.

Osoby, które z uzyskają prawo jazdy po 1 stycznia 2017 roku w ciągu pierwszych 8 miesięcy od zdobycia uprawnień, nie będą mogli podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B.

5. Zakaz prowadzenia działalność gospodarczej ściśle związanej z prowadzeniem auta.

Zakaz dla świeżo upieczonych kierowców obowiązywał będzie przez pierwsze 8 miesięcy od uzyskania uprawnień.

6. Dłuższy okres próbny dla osób łamiących przepisy kodeksu drogowego.

Zgodnie z nowymi wytycznymi Starosta może wydać decyzję administracyjną o przedłużeniu okresu próbnego o kolejne 2 lata, jeżeli w tym czasie kierowca popełni dwa wykroczenia drogowe stwierdzone m.in. mandatem karnym lub prawo mocnym wyrokiem sądu.

7. Niedoświadczeni łatwiej będą mogli stracić prawo jazdy.


Nowelizacja do ustawy o ruchu drogowym przewiduje także cofnięcie uprawnień osobom, które popełnią w okresie próbnym co najmniej trzy wykroczenia ukarane mandatem karnym lub jedno przestępstwo drogowe.

Jedyną zmianą jaka ma zostać wprowadzona od 4 stycznia 2016 roku to słynny „zielony listek”. Kierowcy, którzy zdobędą po raz pierwszy uprawnienia do prowadzenia samochodu, przez pierwsze 8 miesięcy, od momentu wydania dokumentów, będą mogli poruszać się jedynie samochodami oznakowanym zarówno z tyłu i z przodu okrągłą nalepką barwy białej z zielonym symbolem liścia klonowego. ( ten przepis nadal nie wszedł w życie, natomiast taki listek to zdecydowanie dobry pomysł, informuje on innych ze dopiero sie uczymy jeździć na drodze i ze trzeba na nas uważać)


ZMNIEJSZONE LIMITY PUNKTÓW KARNYCH DLA MŁODYCH KIEROWCÓW

OBECNIE: Aktualnie kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż rok mogą w ciągu 12 miesięcy uzbierać najwyżej 20 punktów – po przekroczeniu dopuszczalnego limitu bezwzględnie tracą uprawnienia. Z kolei kierowcy z dłuższym stażem za kółkiem (posiadający prawo jazdy powyżej roku) mogą zgromadzić maksymalnie 24 punkty karne. Ci którzy przekroczą wspomniany limit zostają skierowani na egzamin sprawdzający kwalifikacje w praktyce wygląda on tak samo, jak ponowny egzamin teoretyczny i praktyczny na prawo jazdy. Doświadczeni kierowcy mają jednak dodatkowe koło ratunkowe, w postaci kursu redukującego punkty karne (organizowane przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego). Dzięki niemu można zredukować raz na pół roku, swój dorobek o 6 punktów. Podczas 6-godzinnego szkolenia kursanci muszą wysłuchać wykładu psychologa i policjanta oraz obejrzeć drastyczne zdjęcia z wypadków samochodowych. Kursy zwykle odbywają się 2 razy w miesiącu i kosztują 300-350 zł. Z dobrowolnego kursu można będzie skorzystać tylko do końca tego roku.

MA WEJŚĆ.  limity punktowe zostaną na tym samym poziomie. Znikną za to kursy reedukacyjne w takiej formie jak dotychczas. Kierowcy z dużym stażem, po przekroczeniu limitu 24 punktów karnych, nie stracą uprawnień ale będą odsyłani na dłuższe szkolenie. Jeśli nie zaliczą go w ciągu miesiąca, bezpowrotnie stracą prawo jazdy. Nie znane są szczegóły, ale prawdopodobnie kurs reedukacyjny ma trwać ok. 4-dni, spekuluje się też, że będzie on kosztował ok. 500 zł. Jeśli jednak w ciągu pięciu lat, od zakończenia kursu, kierowca znów przekroczy 24 punkty, będzie musiał podejść ponownie do egzaminu na prawo jazdy.